Aksiyon filmleri tutkularının diğer favori türlerinin başında ilinti türler olarak macera ve bilim kurgu türleri yer alıyor. 2000 yılında kaybettiğimiz Fransız yönetmen Roger Vadim'in kitsch bilim kurgu parodisi, pek çok özelliği ile unutulmazlar arasına girmiş bir film. Özellikle açılıs jeneriği her sinema severin şahit olması gereken, klasik bir an. Niye, diye merak ediyorsanız cevabı yazımızda bulabilirsiniz.
Aksiyon filmleri ve fantastik sinema son zamanlarda hayli gözde. Meraklıları, gösterime giren büyük filmlerle parlayan türün keyfini çıkartırken, kimileri de "çocuk işi" diye burun kıvınyor fantastik filmlere. Fantastik sinemayi yetişkinlere layık görmeyenleri şaşırtacak bir erotik fantezi, 60'h yılların sonundan gelen kitsch bir bilimkurgu klasiği olan "Barbarella", bir çizgi roman uyarlaması. Fransız çizer JeanClâude Forest'nin 60'lı yillarda ses getiren aym isimli çizgi roman serisi filme kaynak olmuş. "Barbarella" ilk ortaya çıktığı yillarda Fransa'da sansürle boğuşmuş bir çizgi seri. Önceleri sansürlenmiş, daha sonra ise bir dönem reklamlarının yapılması ve reşit olmayanlara satılması yasaklanmış. Özgür ve seksi bir kadm ajarım yer yer erotik maceralarını anlatan bu çizgi roman serisi, hem Forest'nin en bildik eseri hem de yetişkin çizgi romanları arasında önemli bir parça.
Çizgi romarının sinema uyarlaması ise çeşitli açılardan önemli bir aksiyon filmi. İsterseniz önce filmin konusunu kısaca gözden geçirelim. Filmin geçtiği 41.yüzyılda silahsızlarıma sağlanmıştır ve evrene bans hakimdir. Ancak bir bilim adamı ortadan kaybolmuştur ve "Pozitronik Işm"m sırnnı da beraberinde götürmüştür. Evrendeki huzur dolu yaşamı tehlikeye sokan bu durumu engellemek görevi Barbarella'ya verilir. Barbarella kayip bilim adami Duran Duran'i bulacak ve "Pozitronik Işın"ın yanlış eller geçmesini engelleyecektir. Garip yolculuğu sırasında Barbarella birbirinden değişik tiplere rastlar. Karşılaştığı erkeklerle yatmaktan da geri kalmaz.
Aslında filmin hikayesi gerçekten de sadece bundan ibaret. 8 senaryo yazarının birlikteligi daha ziyade Barbarella'yı olabildiğince enteresan durumlara sokmakta işe yaramış. Belki filmin başrolünde herhangi bir aktris oynasa Barbarella'nın yaptıkları pek önem taşımayacak, film de unutulup gidecekti. Ancak sekse doymayan bu kadin kahramam Jane Fonda'nin canlandinyor olmasi pek çok şeyi değiştiriyordu. Bu noktada dump, hem filmin yönetmeni hem de o yıllarda Fonda’nın eşi olan Roger Vadim'e değinmemiz gerekiyor.
Roger Vadim belki de sinema tarihinin en "işbilir" yönetmenlerinden birisiydi. 1956 yılında yönettiği ilk filmi "...Ve Tann Kadim Yaratti" sayesinde o sıralarda evli olduğu Brigitte Ba'rdot'yu dünya çapmda bir yıldız haline getirmişti. Filmin tümüne hakim olan seksi atmosfer ve savunduğu özgür cinsellik anlayışı ticari başarıyı beraberinde getirirken, kimileri de Vadim'i ilk Yeni Dalga yönetmenlerinden birisi olarak selamlamıştı. Yönetmen daha sonraki filmlerinde de eşlerine ve sevgililerine başrol vermekten geri durmadi. Cinsellik ise her zaman üzerine eğilmekten hoşlandığı bir konuydu. Eminiz ki Roger Vadim "Barbarella"nın başrolünü Jane Fonda'ya verirken filmin yaratacağı sansasyonun farkindaydi. Jane Fonda o yillarda sadece Henry Fonda'nin kızı olarak değil, 8 yıldır filmlerde rol alan bir aktris olarak da tanınıyordu. "Barbarella" ise onu neredeyse cinsel bir ikona dönüştürdü.
Filmin hemen başında Jane Fonda’nın yerçekimsiz ortamda yaptığı striptize tanıklık ediyordu seyirci. Açılış jeneriğine ait yazılar da Fonda’nın bazı bölümlerini örtmeye çalışarak bu görüntüye eşlik ediyorlardı. Filmin geri kalan kısmmda ise Barbarella karakteri minimum giysi ile izleyici karşısına çıkıyor ve hemen her fırsatta karşısma çıkan erkeklerle sevişiyordu. Bu filmin hemen arkasından kariyerinde yepyeni bir sayfa açan ve Alan J. Pakula, Sydney Pollack, Joseph Losey, Hal Ashby, Fred Zinnemann, JeanLuc Godard gibi yönetmenlerin önemli filmlerinde rol alan Jane Fonda, 7 kez Oscar'a aday gösterildi ve bunların ikisinde heykelciğe uzandı ("Fahişe" ve "Eve Dönüş" filmleriyle). Bir yandan oyunculuk yeteneğini kanıtlayan Fonda, 70'li yillar boyunca politik görüşleri ve savaş karşıtı fikirleri ile de gündemdeydi. Ancak ne olursa olsun; Jane Fonda'nin "Barbarella"daki hali asla unutulmadi.
Kitsch gerçekten de "Barbarella" için son derece uygun bir tanimlama. Filmin görsel yapısmı ele aldığınızda zevksizlik, bayağılık ve inamlmaz bir aşırılık söz konusu. Bundaki en önemli etken de Barbarellaınn. son derece rüküş kostümleri. Seksi ajanımız yer yer plastik ve deri ağırlıklı, yer yer metalik, yer yer ise peluş giysiler giyiyor. Jacques Fonteray ve ünlü tasarımcı Paco Rabanneın imzasmi taşıyan bu rengarenk kostümler elbette Barbarella'nın olabildiğince az yerini örtecek şekilde tasarlarımışlar. Aslında filmin bilimkurgu türüne yeni bir alt tür kazandirmış olduğu bile iddia edilebilir. Internette "Barbarella"yi esprili bir şekilde "sciencefiction" (bilimkurgu) değil de "sciencefashion" (bilimmoda) filmi olarak niteleyenlere rastlamak mümkün.
Filmin set tasarımlarının da kostümlerinden aşağı kalrr yam yok. Ne de olsa bir 60'lı yillar ürünü "Barbarella". Popart etkisi her yarıma sinmis durumda. Filme hakim olan renk curcunasının neredeyse bir asit tribinin görselleşmiş hali olduğunu söyleyebiliriz. Başka bir deyişle baştan sona psychedelic gözükmeye çalışan bir film "Barbarella". Kimilerine gore bu çabasında son derece başansız, hatta komik duruma düşüyor. Ancak filmin fanatiklerinin bu görüşe katılmadığını tahmin etmek zor değil. İçi boydan boya kürkle kaplı bir uzay gemisi onların aklmı başından almaya yeter de artar bile.
Jane Fonda'nin "seksi" performansi ve filmin tümüne sinmiş kitsch estetik bir yana, "Barbarella"dan bahsederken atlarımamasi gereken bir diğer öğe de peş peşe gelen garip olaylar ve sarf edilen acayip diyaloglar. Filmin bir külte dönüşmesinde bunların da son derece etkili olduğunu öne sürmek yanlış olmaz. Açılıştaki yerçekimsiz ortamda striptiz sahnesinden daha önce de bahsetmiştik. Peki devasa büyüklükteki bir nargilenin içine çırılçıplak erkekler koyan ve daha sonra da buradan "erkek esansı" içen kadınlara ne dersiniz? Veya çılgm bilim adami Duran Duran'in garip makinesine... Kilise orglarıni ammsatan bu makine, tuşlarına bastıkça içinde çıplak yatan Barbarella'nın orgazm olmasma sebep oluyor. Ancak Barbarella orgazm olurken ölmesi gerekirken, makine ona dayanamıyor ve infilak ediyor. Devrimci Dildano (David Hemmings'in saçlarına özellikle dikkat!) ve Barbarella arasında geçen sevişme sahnesi de filmin unutulmaz anlarından birisi. İzlememiş olanların tadmı kaçırmamak için filmin can alıcı sahnelerinden bahsetmeyi burada kesip, filmde bu ve benzeri pek çok an olduğunu belirtelim.
"Barbarella"nm popüler kültüre katkılan da azımsarımayacak sayıda. Öncelikle 80'lerin en "baba" gruplarından Duran Duran'in ismini bu filmden aldığmı söylemekte fayda var. (Grup, "Electric Barbarella" adında bir single da çıkarmıştı, yeri gelmişken bunu da hatrrlatalım.) Hazır müzik dünyasından başlamışken devam edelim. Kylie Minogue'un 1994 tarihli, kendi adını taşıyan albümünden çıkan bir single'ın (hafızamıza güvenerek yanlış bilgi vermiş olmayalım ama bu şarkının "Put Yourself in My Place" olması oldukça yüksek bir ihtimal) klibinde Minogue, Barbarella'nin striptizini tekrar ediyordu. Sinema dünyasına geçecek olursak; öncelikle "Barbarella"nın hem Flash Gordon çizgi romanlarınin erotik versiyonu "Flesh Gordon"u (1972/Michael Benveniste ve Howard Ziehm), hem de 1980 yapımı "Flash Gordon"u görsel anlamda etkilediği söylenebilir. Her iki filmde yakalarımaya çalışılan kitsch estetiğin orijinalini "Barbarella"da görmek mümkün. Esasında "Casablanca"nın garip bir yeniden çevrimi olan "Bana Bebek Deme"de Pamela Anderson'in canlandırdığı Barb Wire karakterinin, Barbarella'nın bir kopyası olduğunu söylemek de yanlış olmaz. Joel Schumacher'in yönettiği Batman filmlerinin ama özellikle de "Batman & Robin"in atmosferinin "Barbarella"dan etkilenmiş olduğu da rahatlıkla vanlabilecek bir sonuç. Ayrıca "Austin Powers" serisinin ikinci filminin açılış jeneriğinde yazıların çıplak Mike Myersın "bazı" bölgelerini kapatacak şekilde ekranda belirdiğini hatırlıyorsunuzdur. Bunun da yine "Barbarella"ya bir gönderme olduğunu belirtmekte fayda var. Sizleri Barbarella lakaplı, İtalyan asıllı bayan porno oyuncusu Virna Bonino'nun varlığından ve "Barbarella"nm çeşitli porno filmlerde sık sık gönderme yapüan bir film olduğundan (Barbaranal isimli bir karakter size ne çağnştınyor?) da haberdar edelim.
Gösterime girdiği dönemde admdan oldukça söz ettirmiş ve pek çok dergiye kapak olmuş "Barbarella", gerek popüler kültürde kazandığı yerle gerekse bir külte dönüşmesiyle bunca yıldır unutulmadı. Daha önce izlemiş veya izlememiş herkese 1968 yapımı orijinal "Barbarella"yı şiddetle tavsiye ediyoruz.
Barbarella
Yönetmen: Roger Vadim.
Oyuncular: Jane Fonda (Barbarella), John Phillip Law (Pygar), Anita
Pallenberg (Siyah Kraliçe), Milo O'Shea (Duron Duran), David
Hemmings (Dildano), Marcel Marceau (ProjesörPing), Ugo Tognazzi
(Mark Hand).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder